Panoraamakatto. :) Ei, vaan. Kattoluukku kunnostetaan seuraavaksi.
Tollasen tekeleen väsäsin vaunun purkuosista kattoluukun paikalle remontin ajaksi. Ja tietysti pressu vielä päälle.
Kovia kokenut kattoluukku. Vai onko se nimeltään nostokatto?!
Homepilkullisen kankaan alta löytyy lisää homepilkkuja. Joku edellisestä omistajista on liimannut kaikki katon kankaat uudelleen ja eristänyt katon solumuovilla. Mielestäni ihan hyvä ratkaisu, mutta halkeamien takia vaan päässyt vedet eristeen väliin.
Rälläkällä ja asetonilla pinnat puhtaiksi. Tähän vielä käsittely homeenpoistoaineella.
Kolhut ja halkeamat hiottu dremelillä. Kolhujen määrä lasketaan varmaan sadoissa.
Naarmut maalattu topcoatilla.
Ja hiontaa, maalausta, hiontaa jne.
Ja viimeinen maalauskerta.
Ja koska maalasin luukun telalla, enkä ruiskulla, niin pinnasta tuli mallia appelsiini.
Tämän takia pinta piti hioa. Karkeudet oli 240-->400-->800. Tämän olisi voinut vielä vetää 1000 ja 2000 karkeudella, jotta olisi saanut viimeisenkin loisteen, mutta kun on kuitenkin katolla, niin sitä kiiltoa ei sieltä kuitenkaan huomaisi. Lopuksi myllytin (on oikeasti kiilloitusta) fareclan G3 hiomatahnalla (ja syövällä laikalla) ja G10:llä(ja kiilloituslaikalla). Omaan silmään riittävän kiiltävä lopputulos.
Seuraavaksi tein pistosahalla reiän aurinkokennotuulettimelle. Nurkista löytyi käytetty, mutta toimiva tuuletin. Asennus reikä on samankokoinen kuin parissa vastaavassa bilteman mallissa, joten jos tämä jossain vaiheessa hajoaa, niin voin sitten asentaa samaan reikään biltemasta uuden.
Kattoluukun eristeeksi laitoin 5mm solumuovia, joka on otettu vanhasta jumppamatosta. Solumuovin liimasin Bostikin kontaktiliimalla.
Ja päälle huopa samalla liimalla 20 cm kerrallaan.
Ihan siisti tuosta tuntui tulevan. Liimaa kului yllättävän paljon, n.1,2-1,5 litraa. Toki huopa ja lasikuitu on huokoista, joten niihin uppoaa. Itse solumuoviin ei paljoa liimaa mene.
Puukolla tuulettimen reikä auki. Tosta näkee hyvin materiaalien paksuudet.
Varmuudeks liimasin pellin ja ikkunamuovin sauman umpeen UV:n kestävällä liimalla. Ei sitten vedet pääse raosta sisään.
Tiivistettä varmistamaan laitoin väliin butyyliä.
Ja myös tiivisteen yläpuolelle.
Muovista näkee, että käytetty on, mutta kun toimiva on, niin paikoilleen pistin. Moottorin jouduin ainoastaan irroittamaan ja voitelemaan. Piti hiukan ääntä, mutta enään ei. Etupuolelle laitoin ikkunatiivistettä, jotta vesi ei sateessa ajettaessa pääsisi pöllyämään sisään.
Kolmella RST-ruuvilla kiinnitys butyylillä tiivistettynä. Samoin kaikki muut luukun läpi kiinnitettävät palikat tuli kiinnitettyä RST-pulteilla ja tiivistettyä butylillä. Kahvojen kiinnitys jäi toiseen päivään, kun oikean pituista pulttia ei ollut.
Tolta se näyttää paikoillaan sisältä. Olisi tohon tuulettimen ympärille ollut joku rinkulakin, mutta se ei pysynyt paikoillaan. Eipä sille mitään tarvetta ole.
Ja tolta se näyttää ulkoa.
...Tälleen muutaman kuukauden jälkeen sanoisin, että hyvin on pelittänyt, aina kun on vähänkään valoisaa, niin tuuletin pyörii. Ja puhaltaa ulospäin. Ihan pätevältä ilman vaihtajalta tuntuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti